هوش مصنوعی چیست

تکنولوژی هوش مصنوعی Artificial Intelligence چیست؟

برای فهمِ تکنولوژی ai بهتر است نگاهی به عملکردِ کامپیوتر داشته باشیم و از طرفی آن را با عملکردِ یک انسان قیاس کنیم. هوش مصنوعی AI، یک حوزه وسیع از علمِ کامپیوتر است. خب همانطور که به لغتِ تکنولوژی نگاهی انداختیم، باید با سیستم‌ها سر و کار داشته باشیم. حالا با در نظر گرفتن این تعریف، هدفِ فناوریِ هوش مصنوعی، خلقِ سیستم‌های هوشمند و مستقل است.

تکنولوژی هوش مصنوعی چه ویژگی‌هایی دارد؟

انسان‌ها می‌توانند صحبت کنند و بشنوند و ارتباط برقرار کنند. این را از طریق زبان انجام می‌دهند. تشخیصِ ساختارِ زبانی یا speech recognition در دل یک تکرارِ مکرر از یادگیری‌ها رشد می‌کند. همانطور که مثلاً انسان با تکرار چندین بارۀ واژه سیب و دیدن سیب می‌فهمد که سیب چیست. کامپیوترها هم قادر به این کار هستند. هم اکنون شما می‌توانید با اکثر گوشی‌های هوشمند به صورت صوتی ارتباط برقرار کنید. در واقع شما دستور را می‌گویید و دستگاه اجرا می‌کند. حتماً تجربه چنین موضوعی را داشته‌اید.

هوش مصنوعی چه کاری نمی‌تواند انجام دهد؟

خب ما انسان‌ها دیده‌ها،‌ شنیده‌ها و به طور کلی 5 حس لامسه را پردازش می‌کنیم. ما یک حس دیگر هم داریم. حس تفکر ورزیدن که می‌تواند به هر کدام از این حس‌ها متصل باشد و یا خیال‌پردازی کند. آیا ماشین یا همان کامپیوتر از چنین حسی می‌تواند برخوردار شود؟ نظر شما چیست؟ آیا هوشِ مصنوعی‌ای که بتواند همانند انسان تخیل و انتخاب کند تولید می‌شود؟

هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر را مثل ما تفکیک کند

یکی دیگر از ویژگی‌های تکنولوژی AI پردازش‌ تصویر image recognition است. که هم اکنون در سیستم‌های کامپیوتری می‌بینیم و بر پایه تصویر است. به عنوان مثال می‌توان به انواعِ پردازش‌گرهای تصویر در دوربین‌های دیجیتال اشاره کرد.

انسان می‌تواند محیطِ خود را بشناسد و به صورتی روان در آن حرکت کند. مثال این تکنولوژی، حوزه رباتیک   robotic  است. شاید در این قسمت یادِ جاروبرقی‌های هوشمند بیوفتیم که خود به خود مسیر را تشخیص می‌دهند و یک محیط را جارو می‌زنند.

الگویاب‌هایی بهتر از انسان

یکی دیگر از کارهایی که انسان می‌کند درکِ الگوها است. دسته‌بندی‌ها را می‌فهمد و حتی دسته‌بندی خلق می‌کند. این مهارتِ تشخیصِ الگوها pattern recognition است. جالب است که ماشین‌ها می‌توانند این الگوها را بهتر تشخیص دهند. آن‌ها می‌توانند از اطلاعاتِ بیش‌تری استفاده کنند. علاوه بر انبوهی از اطلاعات، آن‌ها به ابعاد داده‌ها dimensions of data نیز می‌توانند دسترسی داشته باشند.

بد نیست به شش بعدِ کیفیت‌سنجی داده‌ها اشاره کنیم: صحت، تکمیل کردن، ثبات و پایداری، سر موعد انجام وظیفه، اعتماد به اعتبارِ انجام دادن وظایف و منحصر به فرد بودن.

به طور کلی هر چیزی که امروزه از هوش مصنوعی برخوردار است در حوزه AI قرار می‌گیرد که وسعتِ زیادی دارد. اما کلیاتِ موضوع در همین مهارت‌ها خلاصه می‌شود.

بعدها در این باره برای شما خواهیم گفت. اگر سوالی در این زمینه داشتید، حتماً در قسمت نظرات ما را مطلع کنید. بعد از یک بررسی جامع از هوشِ مصنوعی و مفاهیم بنیادینِ آن، سراغ تکنولوژی‌های دیگر می‌رویم.

تکنولوژی لباس‌های هوشمند چه کابردی دارند؟

شاید اسم هوشِ مصنوعی مدام به گوشِ شما خورده باشد،‌ اما گاهی از شنیدن نام برخی محصولات تعجب می‌کنیم و گاهاً آن را یک تله تبلیغاتی خطاب می‌کنیم. مثلاً لباس هوشمند به چه کار ما می‌آید؟ لباس هوشمند Smart Clothes کاربردهای متنوعی می‌تواند داشته باشد:

مثلاً گوگل با همکاریِ Levi Strauss قصد دارد ژاکتی را تولید کند که بتواند به گوشی همراه متصل شود. برخی قابلیت‌های آن می‌تواند عکاسی با حرکت باشد. دستور را با حرکت ژاکت که از قبل تعریف کردید، صادر می‌کنید. یا از آب و هوا باخبر می‌شوید، وضعیت ترافیک را آنالیز می‌کنید یا از آخرین اخبار مطلع می‌شوید. احتمالاً حدود قیمت ژاکت معمول 198 دلار و ژاکت برای محیط‌های سردتر 248 دلار باشد که قیمت بسیار خوبی هم به نظر می‌رسد.

برخی از این لباس‌ها برای افرادی طراحی شده است که تمریناتِ یوگا را انجام می‌دهند. برند Wearable X برای بهبود عملکرد این افراد از نظر حرکتی، شلوارهای هوشمند یوگا smart yoga pants را تولید می‌کند. جالب است بدانید که این شلوارها به فرد کمک می‌کند تا حرکات را صحیح‌تر انجام دهد، پس احتمالاً انتخاب خوبی برای افراد تازه‌کار خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود قیمت حدود 250 دلار باشد.

محصولاتِ متنوعی در این بخش همگام با بروز‌رسانیِ تکنولوژی، تولید می‌شوند. از پیراهن‌های هوشمند با قابلیت جمع‌آوری اطلاعات گرفته تا لباس‌های خواب برای بررسی وضعیتِ خواب، کمک به بیمارانِ دیابتی و خطرِ ابتلا به سرطان سینه در زنان فقط بخشی از دستاوردهای این حوزه یعنی لباس هوشمند است.

تهیه و تنظیم : مهدی بافنده معاونت فناوری دبستان

تایید کننده : مدیریت محترم دبستان


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20